Master- class Nature connectedness

Høsten 2023 ble det gjennomført et Baltisk - Nordisk samarbeid, med titttelen “Masterclass: Nature Connectedness informed Naturebased therapy interventionsworkshop” i Estland.

Det var Kristi Raava som er leder av Eesti Loodusja Loomateraapiakeskus, som tok initativ – og invitert Tanya Uhnger Wünsche fra NEED FOR NATURE/ Foreningen for Udendørsterapi Danmark og meg, Kristine Nordland, fra foreningen Helse i Fri Luft - Norge, til å være med på å arrangere en 3 dagers workshop i Nature connectedness i Estland høsten 2023.

The objective of the masterclass is to provide a foundation for awareness, knowledge, experience with, and international collaboration, about working specifically with Nature Connectedness informed practices in the Nature/Outdoor/adventure therapeutic field”.

Temaene; Naturbasert helsefremmende arbeid, naturbasert terapi – og hvorfor er det viktig med tilknytning til naturen, var hovedfokus for workshopen som var tredelt:

• To dager var vi i skogen, hvor vi også overnattet to/tre netter, og gjorde mange praktiske øvelser individuelt og i grupper.

• En dag var vi på senteret Eesti Loodusja Loomateraapiakeskus, hvor vi gjennomførte en heldags workshop med tema «organisasjon og ledelse» hvor vi delte norske og danske erfaringer omkring det å danne en forening – steg for steg. Denne dagen var det også invitert andre eksterne gjester som kun deltok på denne dagen.

• I forkant av den fysiske samlingen i Estland ble det holdt et online møte (“Nature Connectedness Theory, nature therapy examples, and participant presentation”). Her fikk deltakere en teoretisk introduksjon i Nature connectedness feltet, og et innblikk hvordan man kan kombinere dette med naturbasert terapi.

Deltakeren som var med fra Estland hadde ulike bakgrunn, men alle jobbet innenfor helse, omsorg og opplæring, - om terapeuter eller lærere. Det var et mål at alle deltakerne skulle få teoretisk og praktisk kunnskap og innsikt på feltet, samt konkrete verktøy til å kunne bruke på egne arbeidspraksis. Det var og et mål at deltakerne skulle bli i stand til - og føle trygghet til å kunne å bygge utendørsterapi feltet sterkere i Estland – og om mulig danne en nasjonal forening; «Estonian nature-based adventure therapy association».

Mitt reisebrev fra oppholdet:

Har du noen gang blitt tatt med til et helt ukjent sted, i mørket, hvor du aldri har vært før? Dette fikk jeg oppleve en septemberdag i 2023. Jeg var ikke helt forberedt på hvordan turen til Estland skulle bli, og – mellom mange andre hendelser i livet. Du kjenner kanskje den følelsen når tiden går litt for fort, og plutselig er dagen for avreise der. Jeg hadde faktisk ikke satt meg inn i hvor vi skulle, men jeg visste jo at vi skulle oppholde oss utendørs, og hadde pakket en solid sekk. Innholdet og timeplanen var jeg godt kjent med - for det hadde jeg vært med på å utarbeide sammen med Tanya.

Jeg tok et tidlig fly fra Bodø, og i Oslo møtte jeg Tanya som kom med fly fra Danmark. Det var fint å møtes igjen, da vi ikke hatt sett hverandre siden verdenskonferansen i utendørsterapi - ATIC som fant sted sommeren 2022 i Kristiansand. Jeg og Tanya tok videre fly sammen til Tallin, hvor vi ble tatt vel imot på flyplassen av Kristi Raava som er leder for senteret Eesti Loodusja Loomateraapiakeskus (http://loomateraapiakeskus.ee/ ), og vår danske fotograf Stephanie Louisa Lay Steenberg som hadde kommet noen dager før oss. Sammen kjørte vi direkte inn i landet og inn i skogen, ca 1,5 timer langs en motorvei, og deretter flere kilometer på grusvei, her parkerte vi bilen og gikk inn i mørket på sti i ca 30 minutter. Det var bekkmørkt og regnet plasket ned, det luktet skog og vi følte virkelig at dette var en «adventure». Vi oppdaget at selv om det var helt mørk klarte øynene raskt å venne seg til mørket, og vi klarte å se konturene av stien. Hodelykt var ikke nødvendig. Vi sanset naturen på en helt annen måte enn når det er lyst, og kontrasten fra flyreisen og hit var enorm.

Når vi ankom leirstedet hadde Ella Marie Merle Kari, som også var med på å arrangere denne workshopen god fyr i bålet, hun ønsket oss velkommen og hadde forberedt en deilig middag med foliegrillet laks, krydret med granbar og sitron. Hun hadde også kokt poteter på bålet. Det smakte helt nydelig, og det var en utrolig flott opplevelse å sitte ute i naturen rundt bålet, sammen med noen jeg nesten ikke kjente, men samtidig følte en stor fellesskapsfølelse til. Denne første kvelden var det bare oss fire. Alle de andre deltakerne på workshopen skulle komme neste dag.

Ette ei god tid rundt bålet, fant oss et fint sted å sette opp telt – og for første gang på lenge skulle jeg sove helt alene i telt. Det er kanskje ikke noe man pleier å gjøre? Har du gjort det noen gang? Selv drar jeg stort sett på telttur sammen med venner og familie - og jeg sover sjelden helt alene. Denne “solo” - øvelsen var derfor ganske ny og litt ukjent for meg. Etter denne reisedagen, med så mange inntrykk og overganger var det utrolig fint å kunne legge seg tidlig, i mitt eget telt og nyte skogen, mørket og lydene - og bare være.

Neste dag våknet vi tidlig til nydelig vær, og vi kunne se soloppgangen mellom høye trær.

Etter frokost gikk vi gjennom skogen, tilbake til parkeringsplassen, denne gangen i dagslys, som var en helt annen opplevelse enn kvelden før. Deltakerne var der allerede da vi kom, før kl 09.00. Noen hadde kjørt flere timer fra sør i Estland og andre bodde like i nærheten – noen kjente hverandre fra tidligere andre ikke, felles var at alle var spent, de fleste smilte og alle hadde stor motivasjon for å delta på dette eventyret.

Vi brukte turen tilbake til leiren på å bli kjent med hverandre, og fant fort ut at språket som ble brukt disse dagene var en blanding av engelsk, dansk, norsk, estisk. Når vi kom tilbake til leiren startet vi ganske umiddelbart med å presentere oss i gruppen, dele noe om oss selv og komme i kontakt med hverandre, naturen og stedet hvor vi skulle tilbringe to dager og to netter sammen.  Den første dagen i skogen hadde vi hovedfokus innover – inn i oss selv. Og den andre dagen hadde vi i større grad fokus utover – ut på gruppen.

Eksempler på noen øvelser vi gjorde;

• En øvelse hvor vi skulle utforske våre kjerneverdier. Vi skulle aller først forsøke å være helt tro mot oss selv, for så å velge 3-7 kjerneverdier. Skrive dem ned eller se dem for oss, skalerer dem og ta utgangspunkt den viktigste. Deretter skulle vi finne ting i naturen som kunne representere disse kjerneverdiene. I par, to og to skulle vi dele og fortelle samt reflekter omkring hvordan vi lever etter våre verdier, hva vi prioriterer og bruker tid på.

• En annen øvelse hadde fokus på det sanselige –en sanse åpnerøvelser hvor vi ble ledet til å bruke ulike sanser – syn, hørsel, lukt, smak, berøring. Stillevandring i naturen.

• Hver enkelt deltaker skulle bruke tid på å bygge sin egen livslinje. Alle skulle finne “sin plass” i skogen – og bruke 2,5 time på å bygge sin egen livslinje, så åpent og detaljert som mulig, deretter skulle hver enkelt sette opp teltet sitt et sted på livslinjen og hvis en hadde lyst skulle en sove på eller ved siden av sin livslinje gjennom natten.

• Formidle sin livslinje til gruppen, etter tur fortalte hver enkelt om sin livslinje og symboler i denne (så mye de selv ønsket å dele). I forbindelse med denne øvelsen snakket vi og om viktigheten av å kjenne sin egen «konstitusjon», som gruppeleder – samt og kjenne sine kollegaer. Kjenne på det å være sårbar - og hvordan det er å være i en klientrolle.

• Vi også øvde og på å være terapeut – pasient - og observatør.

• Vi trente på å bruke hengekøye som verktøy/hjelpemiddel – i terapi.

Gjennom dagene var vi virkelig en del av naturen, vi levde i og med naturen, alle måltider ble laget på bål – vi vasket oss i innsjøen, og vi tilbrakte tiden sammen og hver for oss. Vi ble en gruppe. Da vi to dager senere pakket ned alle våre ting, og gikk tilbake til parkeringsplassen – var vi fylt opp av mange nye opplevelser, erfaringer og kunnskap, vi hadde blitt kjent med både oss selv og hverandre på nye måter.

Siste dag – tilbake til sivilisasjonen var vi sammen på det vakre stedet som Kristi har bygget opp - her delte vi kunnskap og erfaring fra hvordan vi i Norge og Danmark har bygget opp våre foreninger – Vi ledet og en kreativ prosess – der deltakeren kom et lang stykke på vei med å finne egne visjoner, mål og strategier for å kunne organiserer seg i sitt eget land.

Jeg er utrolig takknemlig for at jeg fikk muligheten til å være med å lede denne samlingen. Takk til Nordisk ministerråd som bidro med økonomisk støtte til prosjektet, og en særlig takk til Kristi og Ella som har organisert det hele fra Estland, og dem sammen med alle deltakerne på kurset som fikk oss til å føle oss veldig velkommen og hjemme i Estland. Takk og til Tanya som gjorde dette sammen med meg, håper vi kan gjøre dette igjen.

Under hele workshopen hadde vi med oss en egen fotograf og filmskaper; Stephanie Louisa Lay Steenberg, som filmet og dokumentert dagene. Derfor kan vi nå, i filmen over "vise verden" hva vi holdt på med disse dagene, en super stor TAKK også til henne!